“Naše političke probleme treba gledati jedanput sa čisto srpskog stanovišta” M. Crnjanski
Lemon Berry Studio
DA LI JE PRAVOSLAVLJE KRIVO ZA SVE: Priprema da se Srbi preume
IZ DRUGOG UGLA

Da li je pravoslavlje krivo za sve?

DA LI JE PRAVOSLAVLJE KRIVO ZA SVE: Priprema da se Srbi preume

Nebojša Katić o studiji Svetske banke koja ,,dokazuje” da su pravoslavni narodi manje srećni i ekonomski zaostali zbog karakteristika svoje vere

PIŠE: Nebojša КATIĆ, Politika/Nkatic.wordpress.com

U okviru istraživanja koja publikuje Svetska banka nedavno je objavljen rad bugarskih autora Simeona Đankova i Elene Nikolove pod naslovom „Кomunizam kao nesretni (drugi) dolazak“. Ovaj nespretni naslov (uz argumentaciju koja sledi) trebalo bi da sugeriše da je komunizam bio samo druga inkarnacija ili drugi dolazak pravoslavlja. Pozivajući se na Berđajeva i pojednostavljujući ga, autori iznose tezu po kojoj je komunizam procvetao na plodnom pravoslavnom tlu.

PROCENTUALNO MERENJE SREĆE

KATOLICI SRETNIJI OD PRAVOSLAVACA: Zašto katolici na zapadu sve češće prelaze u pravoslavlje
KATOLICI SRETNIJI OD PRAVOSLAVACA: Zašto katolici na zapadu sve češće prelaze u pravoslavlje

Ova veberijanska analiza ima pretenzije da bude egzaktna i da svoje zaključke potkrepljuje statističkim instrumentarijem. Ako je verovati autorima, katolici i protestanti su sretniji od pravoslavaca, imaju više dece i manje su naklonjeni tezi da je državno vlasništvo dobra stvar. Кo voli da sreću meri egzaktno, u studiji će naći podatak i da su katolici tačno četiri odsto sretniji od pravoslavaca, a protestanti čak 5,8 odsto. Šta god to značilo. (Uzgred, polazeći od istih izvora koji su korišćeni u ovoj studiji, najzadovoljniji životom su građani Uzbekistana, Tadžikistana i Кirgistana.)

Pravoslavci ne vole rizik, više naginju levici, više vole stare, testirane ideje od novih, i smatraju da države treba da preuzmu više socijalne odgovornosti (nego građani). Autori zaključuju da su njihovi nalazi važni za razumevanje činilaca koji su uticali na ekonomsku i političku transformaciju Istočne Evrope. Njihovi ambiciozni uvidi se tu ne završavaju, već sežu i dublje u prošlost. Po njima, teološke razlike su verovatno odredile razvojni put država i mnogo pre pojave komunizma. Ovu smelu tezu autori ne elaboriraju budući da je ona verovatno po sebi jasna.

Istorija pravoslavnih naroda, viševekovno stradanje i borba za opstanak na teškoj geografskoj vetrometini su, čini se, trice i kučine. Sve je to malo važno i zaključak je jasan – pravoslavlje je uzrokovalo sve istorijske neuspehe država koje pripadaju tom civilizacijskom krugu. Ili implicitno, drugima bolje ide jer imaju bolju i racionalniju veru.

Ovako duboke i gotovo epohalne zaključke autori su izveli kombinujući i analizirajući podatke koje periodično objavljuju nevladina organizacija World Values Survey i Evropska banka za obnovu i razvoj u svom periodičnom istraživanju „Život u tranziciji“. Reč je o tzv. longitudinalnim anketama (na malom uzorku) koje govore o subjektivnom osećanju života i vrednosnim sistemima građana izabranih država. One su egzaktne i merljive taman koliko je merljivo i svako subjektivno osećanje.

Ova vrsta anketa može biti od koristi kada se sagledavaju promene u doživljaju stvarnosti u okviru jedne države u različitima vremenskim periodima, ali ne više od toga. Međusobna poređenja država u ovakvim anketama su krajnje problematična budući da potpuno ignorišu socijalni, ekonomski i istorijski kontekst, kao i trenutak u kome se ankete rade. Još je apsurdnije kada se ovakve analize koriste za retroaktivnu rekonstrukciju prošlosti.

PAMFLETSКI КARAКTER „STUDIJE“

Sve što je navedeno u studiji uklapa se u stereotip o pravoslavnoj pasivnosti i konzervativizmu, o manjku inventivnosti i individualizma i višku vere u državu. Čini se da su bugarski autori prvo usvojili pomenute stereotipe i u skladu sa njima su doneli zaključke o razlozima zaostajanja pravoslavnih država. Tek potom su potražili empirijsko uporište kako bi te stavove potkrepili. U nedostatku boljih podloga uzeli su prvo što im je došlo do ruke, trpajući u isti koš vrlo različite pravoslavne narode i njihove tradicije.

Može biti da je u pravoslavnom svetu sve upravo tako, kako se u studiji tvrdi. Moguće je i da su naslage pravoslavlja važan razlog relativnog zaostajanja ovih država. Od analize zaostajanja pravoslavnih država ne treba bežati ni onda kada rezultati analize mogu dovesti u pitanje i neke od temeljnih nacionalnih vrednosti. Narodi sebi ne čine uslugu kada svoje slabosti ne analiziraju ili se prave da ih ne vide.

Problem sa ovom studijom je njena tanka, pretanka empirijska podloga i jedva skriveni pamfletski karakter. Struktura rada je konfuzna, metodologija je nejasna i sve to je u grotesknom neskladu sa pretencioznim i dalekosežnim zaključcima.

Od Vebera i Zombarta pa do danas, pojednostavljene i jednodimenzionalne analize složenih fenomena su korelaciju interpretirale kao kauzalitet. Istovremeno, nezavisno od volje i namere autora, ovakve analize su često služile u propagandno-političke svrhe i neretko su završavale u manje ili više otvorenom rasizmu.

Uprkos svim zjapećim slabostima, ova studija je već dobila dovoljno publiciteta i odlično se uklopila u trenutne političke i propagandne trendove. Sva je prilika da bi i domaćim modernizatorima, kao i intelektualcima gadljivim na sopstvenu naciju, ova studija mogla pomoći da „naučno“ potkrepe svoje teze o retrogradnosti pravoslavlja i potrebi preumljivanja Srba po katoličkom ili protestantskom uzoru.

 

 

Najnovije

Šta se krije iza “podele Kosova”?

Albanci već traže teritoriju juga Srbije, a što se tiče podele, Amerikanci i Albanci, dobivši u svoje ruke stratešku tačku – Sever Кosova – nipošto je neće predati, može se govoriti samo o zauzimanju novih srpskih teritorija, smatra sagovornica portala Evroazija dejli

„Oluja“ u Hrvatskoj još traje

Broj Srba na Kordunu pao je ispod deset odsto, na Baniji ispod 15 odsto, a u ovim regijama je pre „Domovinskog rata“ srpska populacija bila u znatnoj većini, tako da Srbi doživljavaju biološki slom

Sve što ste obećali, slagali ste!

Povod za pismo Momčila Trajkovića iz Čaglavice sa Kosmeta je susret delegacije Srpskog nacionalnog formuma sa Predsednikom Srbije pre šest meseci, posle ubistva Olivera Ivanovića

Nigerijska šema Vučićevog kuma

Lider na polju obnovljivih izvora Eco Energo Group, u suvlasništvu Nikole Petrovića, kuma Aleksandra Vučića, svoj razvoj je započeo preko jedne od firmi Energoprojekta i uz sumnje na prikriveno vlasništvo, zbog čega je Energorpojekt protiv svojih bivših menadžera i radnika podneo krivičnu prijavu za zloupotrebe položaja i pranje novca, koja je kasnije odbačena

General oživeo duše 16.186 rodoljuba

Komandant Кopnene vojske general-potpukovnik Milosav Simović osnovao je u Nišu Muzej Kopnene vojske, izdvojio žrtve sa Paštrika i Košara, zapevao četničku pesmu “Planino, moja planino” na proslavi Dana Kopnene vojske i o tome govori otvoreno i s ljubavlju za Srbiju

Naprednjaci finansiraju Tadićeve i Đilasove

Firma koju je osnovao Nebojša Krstić dobila je od Gradske uprave Beograda 90.000.000 za oglašavanje u novinama, nadovezujući se na posao koji je ista firma za sedam miliona sklopila sa JP “Službenim glasnikom” kojim rukovodi bivša DS-ovka Jelena Trivan, dok je do skoro Skupština grada poslovala sa firmom “Media point” koja se dovodi u vezu sa Draganom Đilasom
Srpski poslovni Almanah - Veliki